Friday, April 16, 2010

Captive audience / Audiencia cautiva

Lately Ian is striving to learn new words (he does not know many words yet, perhaps because our family is bilingual).
When John or I say something he tries to imitate the sound of some word that he has just heard. When he uses the words that has learned, he does so in a louder voice than normal, staring at us, very proudly, he seems to say “did you hear what I said?” He likes us to see him when he speaks and celebrate his achievement.
When we read his books, we allow him to complete the sentences. I am surprised how many words he knows from his books. A few days ago I was astonished when he took his book First 100 Words and began to point at each picture a second or two before naming it.

Últimamente Ian se está esforzando por aprender nuevas palabras (el no sabe muchas aun, tal vez porque nuestra familia es bilingüe).
Cuando John o yo decimos algo él intenta repetir el sonido de alguna de las palabra que acaba de escuchar. Cuando usa las palabras que ha aprendido, lo hace en voz más alta que lo normal, mirándonos, muy orgulloso, parece decir “escucharon lo que dije?”, el busca que lo miremos cuando el habla y celebremos su logro.
Cuando leemos algún libro, le permitimos completar las frases. Estoy sorprendida cuantas palabras sabe de sus libros. Hace algunos días me sorprendió cuando tomo su libro First 100 Words y empezó a apuntar cada foto por algunos segundos antes decir su nombre.


I realized, after that experience, that I should help him to increase his vocabulary. So, I want to focus on teaching him words with which he can express his experiences. As one of his daily experiences is spending time in the garden, I made a place mat with garden-theme pictures: a tree, a flower, a leaf, grass, a bird, a frog, an ant, a watering can, a rake and other gardening tools.
The idea of the place mat came from a Lisa Nolan post where she recommends taking advantage of those moments of our daily lives when we have a captive audience (such as eating in this case), to teach a child who does not normally want to take a lesson.
The idea has been successful, during his meals Ian points to the place mat pictures and names them, then we say the words correctly (well, John says them correctly, my English is not so good) and he observes us closely and tries to improve his pronunciation. I am going to keep this place mat for a few days and then change it with another set of pictures/words.

Entonces entendí que debo ayudarle a ampliar su vocabulario. Para ello, quiero focalizarme en enseñarle las palabras que el necesita para expresar sus experiencias. Como una de sus experiencias cotidianas es pasar tiempo en el jardín, hice un individual con figuras asociadas al jardín: árbol, flor, hoja, gras, pájaro, sapo, hormiga, regadera, rastrillo y otras herramientas de jardinería.
La idea del individual viene de un post de Lisa Nolan quien recomienda aprovechar aquellos momentos de nuestra vida cotidiana (como comer en este caso), cuando tenemos una “audiencia cautiva”, para enseñar a un niño que no quiere tomar una lección.
Ahora, durante sus comidas, Ian suele apuntar las figuras del individual y decir su nombre, nosotros lo repetimos correctamente (bueno, John lo dice correctamente, mi ingles no es bueno) y el observa atentamente y se esfuerza por decirlo igual. Voy a mantener ese individual por algunos días y luego lo cambiare por otro con nuevas palabras.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails